ابزار منو ثابت

زندگی نامه علامه بحرالعلوم

زندگی نامه علامه بحرالعلوم

محتویات

  [نهفتن] 
  • ۱زندگی نامه
  • ۲آثار
  • ۳شاگردان
  • ۴نزدیکان
  • ۵وفات
  • ۶پانویس

 

زندگی نامه

سید محمدمهدی فرزند سید مرتضی فرزند سید محمد بروجردی از سادات بروجردی است. پدر وی به همراه خانواده به عتبات مهاجرت کرد و سید مهدی در سال ۱۱۵۵ قمری در کربلا به دنیا آمد. در همین شهر کودکی و نوجوانی خود را گذراند و در حوزه دینی کربلا، مقدمات نحو و صرف و ادبیات و منطق و فقه و اصول را از پدر خود و سایر مدرسان آنجا فرا گرفت. در سنین نوجوانی دروس حوزوی را نزد پدر خود و هـمچنین محمدباقر وحیدبهبهانی ، شیخ یوسف بحرانی و سید حسین خوانساری (فرزند آیت‌الله سید ابوالقاسم جعفر خوانساری میرکبیر)گذراند و به درجه اجتهاد نائل شد. وی یکی از جمله بزرگانی است که در اوج قله عرفان تاریخ تشیع قرار دارد و در این زمینه رساله ای مشهور در سیر و سلوک عرفانی به وی منسوب است.

در جوانی به نجف رفت و در آنجا به دلیل انجام کارهای عمومی و عام المنفعه از شهرت و نفوذ اجتماعی زیادی برخوردار شد. وی سپس به ایران مهاجرت کرد و چندسالی در مشهد بود و پس از آن مجدداً به عراق بازگشت. وی در سال ۱۲۱۲ قمری در نجف درگذشت و همانجا دفن شد.

امـا ایـنـکـه چـرا بـه او بحرالعلوم گفته اند، مورخین نقل کرده اند که سید مهدی برای شاگردی از محضر درس فیلسوف بزرگ ، میرزاسید محمدمهدی اصفهانی خراسانی ملقب به شهید رابع به خراسان سفر کرد و مدت شش سال آنجا اقامت گزید ، با اینکه هر دو زمانی از شاگردان آقا وحید بهبهانی در نجف بودند. بالاترین بهره ها را از استاد خود گرفت و شهید رابع که از هوش سرشار شاگردش شگفت زده شده بود، روزی در اثنای درس خطاب به او گـفـت : انما انت بحرالعلوم ( براستی تو دریای دانشی ) و از آن زمان سید به بحرالعلوم مشهور شـد و امـروز خـانـوادهبـحـرالـعـلـوم از خـانـواده های معروف و مشهور نجف اشرف می باشند و چهره های شاخصی در علم و عمل در بین آنان وجود دارد.

از افراد شاخصی که از سوی سید ، دارای اجازه شدند میتوان به آیت‌الله سید ابولقاسم موسوی خوانساری(فرزند علامه سید حسین خوانساری،استاد سید) اشاره کرد.

آیت الله سید محمدباقر خوانساری صاحب روضات الجنات در این باره نوشته است: برای سید همین افتخار بس که کسی قبل و بعد او به این لقب مشهور نشد.

آثار

بحرالعلوم دارای تالیفات ارزنده‌ای در علوم مختلفه می‌باشد که چند نمونه ذکر می‌شود:

  1. مصابیح، کتابی ارزنده در فقه (در عبادات و معاملات)؛
  2. الدره النجفیه، منظومه‌ای در فقه، مشتمل بر دو هزار بیت شعر که چندین بار تفسیر و شرح شده است.از جمله شروح: کتاب المواهب السنیه اثر "آیت الله سید محمود طباطبایی بروجردی"
  3. مشکاه الهدایه، شاگردش مرحوم شیخ جعفر کاشف الغطا، به امر استاد بر آن شرحی نوشته است.
  4. الفوائد الاصولیه؛
  5. حاشیه علی طهاره شرائع المحقق الحلی؛
  6. الفوائد الرجالیه پیرامون علم شامخ رجال؛
  7. رساله فی الفرق والملل؛
  8. تحفه الکلام فی تاریخ مکه و بیت الله الحرام؛
  9. شرح باب‌الحقیقه والمجاز؛
  10. قواعد احکام الشکوک؛
  11. الدرة البهیه فی نظم بعض المسائل الاصولیه؛
  12. دیوان شعری که دارای بیش از یک هزار بیت می‌باشد.
  13. کتاب صلوه
  14. رجال
  15. اجازات
  16. فوائد اصولیه
  17. ارجوزه
  18. رساله‌ای منسوب به ایشان در سیر و سلوک
  19. دیوان اشعار[۱]

شاگردان

فهرست برخی از شاگردان علامه[۲]:

  • جعفر کاشف‌الغطا (شیخ جعفر نجفی)
  • سید جواد عاملی
  • شیخ اسداله شوشتری
  • ملا احمد نراقی
  • سید یعقوب کوه کمری
  • علامه محمد ابراهیم کلباسی و ....
  • سید محمد مجاهد[۳]

نزدیکان

وی برادر آیت‌الله حاج سید جواد طباطبایی بروجردی جد اعلی آیت‌الله سید حسین طباطبایی بروجردی و همچنین عموی پدر آیت‌الله سید محمود طباطبایی بروجردی بوده است.

وفات

سرانجام میرزا مهدی بحرالعلوم در سال ۱۲۱۲ق فوت نمودو بعد از تشییع با شکوه ونماز خواندن میرزا مهدی شهرستانی بر جنازه وی در مقبره شیخ طوسی در نجف دفن گردید.

منبع: ویکی پدیا


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






[ چهار شنبه 9 دی 1394 ] [ 21:54 ] [ sardar ]
[ ]